2011-05-25

Kinderen en hun relatie met natuur

Tijdens het seminar Natuurlijk Spelen (Bodegraven 24 mei 2011, georganiseerd door Kompan Play Instituut) gaf Angela Weghorst (IPM Kidwise) diverse voorbeelden hoe kinderen hun relatie met natuur definiƫren.
Een zeer opvallende kwam van een meisje die aangaf dat ze nooit in de natuur kwam. Uit andere vragen bleek dat ze aan de rand van haar gemeente in een ruime groene omgeving woonde, elke dag op de fiets naar school ging en meerdere keren in de week met haar paard ritten maakte buiten de manege. Kennelijk plaatste zij de categorie "natuur" ergens ver weg van haar dagelijkse omgeving als iets waar je moeite voor moet doen om er te komen.

Als oplossing voor het gebrek bij jeugdigen aan beleving, ervaring en waardering van natuur geeft Angela onder meer het advies om kinderen actief te betrekken middels activiteiten in de natuur. Maar omdat het voorbeeld hiervoor eerder valt in een filosofische categorie (onderscheid cultuur-natuur, wat onderscheid ons van andere soorten, etc.) kun je net zo goed zeggen dat het voor de natuurbeleving, ervaring en - waardering bij kinderen goed is om met ze over dit onderwerp te filosoferen. Zie de onderzoeken en rapporten van Kind en Samenleving uit Belgiƫ over dit onderwerp: http://www.k-s.be/node/69